Zwangerschapklachten

Misselijkheid en braken

Vooral in de beginperiode van de zwangerschap kun je misselijk zijn. 70% van de zwangeren kampt in de eerste maanden met dit probleem. Sommigen zelfs langer. Soms moeten zwangeren er ook bij overgeven.

De oorzaak van deze misselijkheid is niet precies bekend. Waarschijnlijk speelt het zwangerschapshormoon HCG, dat in de eerste weken in grote hoeveelheden aangemaakt wordt, een belangrijke rol.

Vaak is de misselijkheid en het overgeven geen probleem voor de baby. Deze neemt alles wat het nodig heeft, ten koste van jou. Wanneer je overmatig braakt, neem dan contact met ons op. Het is belangrijk om dan in de gaten te houden dat je niet uitdroogt.

Advies:

  • Neem ’s ochtends een licht ontbijt op bed. Blijf hierna nog even liggen en ga vervolgens op de rand van het bed zitten, voordat je echt opstaat. Kom niet plotseling overeind.
  • Eet nooit grote hoeveelheden tegelijk, neem liever elk uur wat. Hierdoor zorg je ervoor dat de maag niet te leeg en niet te vol raakt.
  • Vette maaltijden en scherp gekruide gerechten kun je beter vermijden. Blijf ook uit de buurt van rokerige en bedompte ruimtes.
  • Soms helpt het om een tijdlang geen koffie, koolzuurhoudende dranken en sinaasappelsap te drinken.

Vermoeidheid

Veel zwangeren hebben in de eerste maanden last van extreme vermoeidheid. Er gebeurt erg veel in het lichaam en je moet wennen aan de zwangerschap. Probeer toe te geven aan de vermoeidheid en neem meer rust. Het wordt vanzelf beter.

Tijdens de zwangerschap versnelt je hartslag, haal je op een andere manier adem, groeit de baarmoeder, neemt het bloedvolume toe en zijn ook de hormonen extra actief. Al deze veranderingen kosten veel energie. Daardoor kun je je af en toe vreselijk moe en futloos voelen. Ben je na de eerste maanden nog steeds erg moe, geef het dan bij ons aan. Misschien is het ijzergehalte in het bloed te laag.  

Emoties

Tijdens de zwangerschap veranderen er veel dingen in je lichaam en omgeving. Hierdoor en door de hormoonveranderingen kun je veel wisselende emoties ervaren. Ook kun je gevoelens van somberheid en angst ervaren. Deze emoties zijn normaal in de zwangerschap. Mocht je het gevoel krijgen dat je echt helemaal uit balans raakt, meldt dit dan bij ons dan kunnen wij je hierbij begeleiden.

Bandenpijn

Bandenpijn is een stekende pijn is de onderbuik, liezen of onderrug. Bandenpijn is een soort groeipijn: de baarmoeder hangt aan banden in de buik en deze banden worden opgerekt door het gewicht van de zwangerschap. Vaak wanneer je een dag erg druk geweest bent, heb je ’s avonds of de volgende dag last van bandenpijn.

  • Soms helpt het om een warme kruik tegen je buik te houden of een warm bad te nemen;
  • Til liever geen zware dingen en rust af en toe een uurtje. Ga daarbij op je zij liggen, met een kussen tussen je knieën, ter ondersteuning;
  • Let ook op je houding. Als je met een holle rug staat, laat je de baarmoeder te ver naar voren hangen. Kantel je bekken en houd je rug zo recht mogelijk. Draag geen hoge hakken;
  • Eventueel kun je een ondersteunende buik-/bekkenband dragen.

Rugklachten

Rugklachten komen vaker voor aan het einde van de zwangerschap. De oorzaak is vaak de andere houding die je aanneemt, omdat het lichaam uit balans raakt door de buik en het extra gewicht dat je meedraagt. Daarnaast verweekt het kraakbeen in je bekken en tussen de rugwervels onder invloed van hormonen. 
Probeer goed op je houding te letten: draag platte schoenen en probeer zo min mogelijk zwaar te tillen, trap te lopen en te stofzuigen. Wanneer je klachten de dagelijkse bezigheden belemmeren is het verstandig om naar een fysiotherapeut te gaan.

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur komt vaker voor naarmate de zwangerschap vordert. Onder invloed van hormonen verslapt de sluitspier van de maag en wordt de hoek tussen de maag en de slokdarm minder scherp. Daarnaast bevordert de druk van de baarmoeder tegen de maag ook het maagzuur. 

Probeer rekening te houden met je voeding:

  • Regelmatig kleine beetjes eten;
  • Gebruik niet te veel vet en kruiden;
  • Drink minder koffie, thee en koolzuurhoudende dranken.

Wanneer je last hebt van maagzuur kan een lepel vanillevla of een beschuitje wel helpen. Als de klachten verergeren kun je een middel als Rennie, Gaviscon, Maalox of Antagel kopen bij de apotheek of de drogist.

Vaak plassen

In het begin van de zwangerschap gaat er veel extra bloed naar de baarmoeder, waardoor die als het ware al vrij snel groter wordt. Na enkele weken zwangerschap is je baarmoeder zo groot als een flinke peer en drukt deze al behoorlijk op de blaas. Hierdoor moet je sneller en vaker plassen. Ook is de nierdoorstroming versterkt, waardoor je meer dorst hebt, meer drinkt en dus meer plast. Verder moet je door de invloed van de hormonen ook meer plassen.

Na vier maanden, groeit je baarmoeder naar boven en drukt deze minder op de blaas. Soms zie je dat je hierdoor weer minder vaak hoeft te plassen. Aan het einde van de zwangerschap, wanneer het hoofdje van de baby groter is en wat dieper in het bekken ligt, neemt de druk op de blaas weer meer toe. Hierdoor moet je weer vaker plassen. 

Obstipatie (verstopping)

Tijdens de zwangerschap wordt de werking van de darmen vertraagd onder invloed van hormonen. Hierdoor wordt er meer vocht uit de ontlasting gehaald. Je kunt dan last krijgen van obstipatie (verstopping, harde ontlasting). 

Het is belangrijk om bij obstipatie goed op te letten op je voeding:

  • Drink veel water of kruidenthee (minimaal 2 liter per dag); 
  • Eet vezelrijk (volkorenproducten, pruimen, kiwi’s, peren, rauwkost etc.);
  • Probeer goed in beweging te blijven;
  • Houd de ontlasting vooral niet op wanneer je aandrang voel.

Aambeien

Vooral in de laatste maanden van de zwangerschap kun je last krijgen van aambeien. Dit zijn uitgezette of gezwollen spataderen rondom de anus. Aambeien kunnen pijnlijk zijn en heel erg jeuken. Vaak ontstaan ze op het moment dat je last hebt van obstipatie en hierdoor hard moet persen.

Wat kun je er aan doen?

  •  Allereerst meteen naar de wc gaan als je aandrang krijgt;
  •  Probeer voldoende te drinken (minimaal anderhalve liter vocht per dag);
  •  Vezelrijk te eten en voldoende te bewegen;
  •  Laxerende producten zijn: zemelen, ontbijtkoek en pruimen;
  •  Gebruik geen wc-papier, maar was je met lauw water zonder zeep;
  •  Een goed medicijn tegen aambeien is Curanol, wij kunnen je hier een recept voor geven.

Vaginale afscheiding

In het gebied rond de vagina wordt tijdens de zwangerschap meer slijm geproduceerd dan normaal. Het wordt meer en dunner (wateriger). Dit komt omdat de vagina beter doorbloed is dan wanneer je niet zwanger bent. Dat gebeurt om schadelijke ziektekiemen te weren. Wit, helder slijm dat niet hevig ruikt, is normaal. Is de afscheiding groen of brokkelig, jeukt het, heb je een branderig gevoel, doet het pijn of zetten je schaamlippen op, dan kun je beter contact opnemen met je huisarts i.v.m. een eventuele schimmelinfectie.

Om een vaginale schimmelinfectie tegen te gaan, kun je op het volgende letten:

  • Houd de vagina goed schoon, was je regelmatig met water zonder zeep;
  • Gebruik liever geen intiemsprays of -gels;
  • Draag katoenen slips;
  • Gebruik liever geen inlegkruisjes, of verschoon deze regelmatig.

Vocht in de handen en voeten

Tijdens de zwangerschap zijn er meerdere oorzaken waardoor je vocht kunt vasthouden. Meestal zit het vocht in de benen, soms ook in de handen. De terugstroom van bloed uit de benen wordt belemmerd door de druk van de baarmoeder op de bloedvaten. Het bloed uit de baarmoeder heeft voorrang op het bloed uit de benen. Bovendien zorgen bepaalde hormonen ervoor dat je meer vocht vasthoudt.

Advies:

  • Probeer de benen af en toe omhoog te houden, ook in bed (leg een kussen onder het voeteneinde van het matras) en masseer ze regelmatig;
  • Drink 1,5 tot 2 liter water of kruidenthee per dag;
  • Neem voldoende lichaamsbeweging.

Carpaaltunnelsyndroom

Bij het carpaaltunnelsyndroom, heb je last van een tintelend gevoel in de vingers. Soms leidt dit tot krachtverlies in de handen. Omdat je tijdens de zwangerschap meer vocht vasthoudt en het weefsel dus meer opzwelt, komt er druk te staan op bepaalde zenuwen, deze worden afgekneld. In de onderarmen en je handen kan hierdoor het carpaaltunnelsyndroom ontstaan. Dit kan al vanaf het begin van de zwangerschap. De klachten verdwijnen snel na de geboorte van het kind.

Advies:

  • Beweeg je vingers extra houd en je arm omhoog. Slaap bijvoorbeeld met je arm op een kussen;
  • Drinkt voldoende;
  • Draag eventueel een spalk of brace gedurende de nacht.

Spataderen

Spataderen ontstaan door plaatselijke overvulling van een bloedvat en het slecht, of niet functionerende van kleppen in het bloedvat. Spataderen komen meestal in het linkerbeen voor, maar worden ook wel gezien in het rechterbeen of de schaamstreek. Spataderen die tijdens de zwangerschap ontstaan, verdwijnen niet altijd na de bevalling.

Advies:

  • Veel beweging en wissel-douches werken preventief;
  • Probeer niet te lang in dezelfde houding te staan of zitten en regelmatig een stukje te lopen;
  • Probeer niet te lang achter elkaar te staan of te zitten en zit niet met je benen over elkaar;
  • Leg je benen wat hoger als je rust en maak met je voeten regelmatig draaiende bewegingen;
  • Leg een kussen aan het voeteneinde onder je matras, zodat ’s nachts de druk van op de spataderen kan verminderen;
  • Eventueel kun je steunkousen aan laten meten (via de huisarts) of gebruik maken van spatader-therapie (massage). 

Jeuk

Vooral in de tweede helft van de zwangerschap kun je ineens last krijgen van jeuk. Dit ontstaat door een veranderde afbraak van rode bloedcellen. Hierdoor komt er meer gal in het bloed terecht en ontstaan er kleine, jeukende pukkeltjes. Het kan een bijverschijnsel zijn van een onschuldige gal- en leverstoornis die tijdens de zwangerschap optreedt en kort na de bevalling weer verdwijnt.

De jeuk kan erg vervelend zijn en kan je zelfs uit je slaap houden. Bij continue extreme jeuk, is het verstandig dit aan ons te melden. Dan kunnen wij hier onderzoek naar laten doen.

 De volgende adviezen kunnen je helpen om met jeuk om te gaan:

  • Afspoelen met koud water/ niet te warm douchen;
  • Draag katoenen kleding en gebruik katoenen linnengoed;
  • Afkoelen met ijskoud water en vervolgens inpoederen met Mentholpoeder of Mentholgel;
  • Probeer je huid wat vettig te houden met een vettige crème of bodylotion;
  • Krab zo min mogelijk.